شما اینجا هستید
اجتماعی » کتاب «ناسنامه کرد خراسان»  منتشر شد

به گزارش سقزرووداو به نقل از خانه کتاب کوردی؛ این کتاب شامل ۶ فصل است که معرفی شخصیت های آن بر اساس تاریخ تولد و کسوت تنظیم و در سطرهای زیر به توضیح و معرفی آن می پردازیم:

فصل اول به فلسفه و تاریخ حرکت کوردها به خراسان می پردازد. این حرکت به سال ۹۱۶ قمری در عصر شاه اسماعیل صفوی اشاره می‌کند. علاوه بر آن به آن گروه از سرداران نامی و خان‌ها و امرای مهم کرمانج می‌پردازد که در عصر صفوی، قاجار، افشار و پهلوی زندگی می‌کردند.

فصل دوم معرفی و شناسایی شاعران، نویسندگان و اهل قلم خراسان است. شاعران و نویسندگانی که رسالت ویژه ای دارند و با قلم زرین خود به واژه‌ها جان می‌بخشند، معنا می‌آفرینند و کلام را بر اوج می‌نشانند. اگر این بزرگواران قلم به فرمایش نمی دادند. امروزه تاریخ و فرهنگ مبهمی داشتیم.

فصل سوم نیز به معرفی و شناخت هنرمندان عرصه موسیقی کرمانجی پرداخته و از هنرمندانی که بر مضراب دل‌ها می‌نوازند و روح انسان‌ها را با شادی و سرور می‌آمیزند سخن گفته است. در این فصل ضمن آنکه به آیین رقص کرمانجی (سماع) و خواننده‌های مقامی اشاره شده، هدف اصلی آن است که این هنر ارزشمند زنده بماند.

فصل چهارم پهلوانان و قهرمانان کورد را معرفی می‌کند.

فصل پنجم مروری بر برخی از وقایع مهم تاریخی، حماسی داستان‌ها و حکایت‌های کرمانجی می‌باشد. این حکایات بر اساس رویدادهای واقعی بوده و در نگارش و روایت آن‌ها هیچ گونه دخل و تصرفی نشده است.

فصل ششم مروری بر برخی از وقایع مهم تاریخی، حماسی داستان‌ها و حکایت‌های کرمانجی می‌باشد. این حکایات بر اساس رویدادهای واقعی بوده و در نگارش و روایت آن‌ها هیچ گونه دخل و تصرفی نشده است

مولف در مقدمه کتاب آورده است: اینجانب گردآوری این مجموعه فرهنگی، ورزشی، هنری، موسیقی و تاریخی از نام‌آوران این خطه‌ی مردخیز را از آن روی ضروری دیدم و دانستم که خود سال‌ها در محضر این بزرگواران حضور داشته‌ام و ضمن

آن که از همراهی و همنشینی با ایشان بهره‌مند شده، وامدار بزرگی‌هایشان هستم. اینجانب این اثر را به همه فراز و فرودهای موجودش صمیمانه و فروتنانه به روان بلند بزرگمردان این دیار، به ویژه نامداران و قهرمانان کورد خراسان تقدیم می‌کنم. امید آن است که نام نیک و راه و روش زندگی ایشان همچنان مانا و پایدار بماند….

▫️ تهیه کتاب در مرکز زیر: بجنورد: کمربندی مدرس- نبش مدرس ۱۰ (نویسنده) ۰۹۱۵۱۸۶۶۸۱۷

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل