🔸مثل چالشی که اخیراً بهراه افتاده و خانمهای زیادی بدن واقعی و بدون روتوش خود را در کنار عکس دستکاری شدهشان قرار می دهند تا به مخاطب تأکید کنند، این فضا تاچه حد می تواند غیرواقعی باشد و از افسردگی و نگرانیهای زنان برای نداشتن بدن ایدهآل کم کنند.
🔹برای رسیدن به جواب درست باید ابتدا دو سؤال مهم را مطرح کنم. اول اینکه آیا واقعاً این شبکههای اجتماعی هستند که بر رفتار فرد تأثیر میگذارند و یا این انسان تحولخواه جدید است که در اثر جهانی شدن بهوجود آمده و حالا با حق انتخابی که دارد، به سراغ ایجاد شبکههای متنوع اجتماعی رفته است؟
🔺شبکههای اجتماعی در واقع یکی از کانالهای ارتباطی است.انسان های جدید در این روند، دچار تنوع و تکثرخواهی شدند که از این شبکه به آن شبکه در رفت و آمدند و سیراب نمیشوند. مدام بهدنبال خرید و جلب توجهند.
◽️حتی درباره ازدواج و روابط اجتماعی هم بهدنبال تست سلیقهشان هستند، خب اگر مورد مطلوبشان را پیدا کردند که ازدواج میکنند، اگر نه! فعلاً با شخصی وارد رابطه میشوند و مدام این روابط را تغییر میدهند تا به نتیجه برسند. این نیاز در شبکههای اجتماعی پاسخ داده می شود. بنابراین ما باید این نگاه را اصلاح کنیم که شبکههای اجتماعی، سبک زندگی افراد را تعریف می کنند.
🔸ما هماکنون یک جامعه مصرفی هستیم، روابط میان افراد هم به نوعی مصرف تلقی میشود. جهانبینی انسان تغییر کرده است در دوران صنعتی شدن اگر کسی کار نمیکرد، یک فرد غیرمولد به حساب میآمد، اما در جامعه جدید، اگر شما مصرف نکنید، منظور از مصرف یعنی، زمان، فرهنگ، رابطه مولد نیستید.
🔹ما در همین جامعه با طبقه متوسطی مواجهیم که خودش را با سبک های متنوع زندگی تعریف می کند که با گذشته تفاوت زیادی دارد. در گذشته خانواده تحت تأثیر، قوم، طبقه اجتماعی و قشر اجتماعی بود، مثلاً اگر من آذربایجانی بودم، لباسم، رفتارم، براساس آن تعریف می شد، اما الان سبک زندگی در کنار سایر عناصر هویتبخش، به ما هویت میدهد.
🔺اما این سبک زندگی ثابت نیست و دائماً تغییر می کند.نوع موسیقی، ارتباطات، مدام عوض میشود. مثلاً در میان دانشجویانم میبینم که چقدر نوع رابطهشان با گذشته فرق کرده، این دنیای واقعی است که ما در شبکههای اجتماعی هم میبینیم، افراد راحت ارتباط میگیرند و راحت خارج میشوند، این سبک زندگی انسان مدرن است.
◽️شما دربازارهای اقتصادی هم میبینید که چقدر تنوع و تکثر ایجاد شده، تکنولوژی همان است اما بعد از ظهور انسان جدید، کالاها نیز متنوع شدهاند، درحالی که در گذشته انتخابها محدود بود.
🔸اتفاقاً الان متفکران غربی هم نگران این وضعیت هستند. مثل افرادی که در جامعه ما نگرانیهایی دارند. در زمینه این تحولات سه رویکرد وجود دارد که نشان میدهد از افراد معتدل گرفته تا افراطگرایان و محافظهکاران در این زمینه دغدغهمندند.
حتی برخی سیاستمداران در دورهای به سراغ افزایش معلمین دینی و کشیشها در کلیسا رفتند، اما نتیجه نگرفتند. این رویکردها در غرب هم وجود دارد، بههرحال این سؤال جدی مطرح است که تا کجا باید به این تنوعطلبی پاسخ داده شود؟
🔹 خیلی از افراد از پیامدهای منفی آن بیاطلاع اند. مثلاً فردی دوبار جدا شده، می خواهد رابطه جدیدی شروع کند، فکر می کنید از این کار رضایت دارد؟ خیر، این فرد درگیر آسیب های ناشی از این اتفاق میشود. بههرحال حق انتخاب لذتبخش است، اما پیامدهای ناخواسته آن دست فرد نیست.
🔺متفکرین غربی پیشنهاد می کنند که با باز گذاشتن حوزههای عمومی افراد را وارد فضای مباحثه کنیم تا خودشان کنترلگر انتخابهای خودشان باشند. این فضای گفتوگو در رسانهها و عرصه عمومی باید ایجاد شود تا افراد مشکلاتشان را بیان کنند.
◽️دولتها نباید در این فضا ورود کنند. مثل انجمن های گفتوگویی که در دنیا وجود دارد. سالها قبل زمانی که در انگلستان عمل قلب انجام دادم به من بروشوری دادند که عضو انجمن بیماران قلبی شوم. وقتی در را باز کردم با تعدادی سالمند مواجه شدم که از دیدن یک جوان متعجب شدند. درحالی که ما با هم یک مشکل مشترک داشتیم، اما وقتی حرف زدیم، به یکدیگر امیدواری دادیم، تجربههایمان را به اشتراک گذاشتیم. این در مورد مسائل اجتماعی کارکرد بیشتری هم دارد. جامعه بهشدت به این فضا نیاز دارد. افراد باید بتوانند در برابر انتخابهای پرخطرشان مسلح شوند. مطمئن باشید سیاستمداران نمیتوانند با بستن یا باز کردن شبکهای جلوی مخاطرات آن را بگیرند.
- سقز رووداو
- کد خبر 13676
- بدون نظر
- پرینت