شما اینجا هستید
اجتماعی » روند رو به رشد مصرف دخانی در جامعه نگران کننده است

سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ و میر در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، ۲۵.۸۸ درصد مردان و ۴.۴۴ درصد زنان  مصرف‌کننده دخانیات هستند. یعنی به طور متوسط ۱۴ درصد گروه سنی بالای ۱۸ سال انواع محصولات دخانی را مصرف می‌کنند. مقایسه مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در سال ۱۴۰۰ نسبت به مطالعه‌ قبلی در سال ۹۵، حاکی از آن است که مصرف روزانه سیگار در زنان این گروه سنی ۱۹۰درصد افزایش یافته و مصرف قلیان هم به طور کلی با رشد ۵۴ درصدی آنهم در بین نوجوانان و جوانان مواجه بوده است.

روند رو به رشد مصرف مواددخانی و حتی مواد اعتیادآور مثل گل و… برای سلامت جامعه و افراد نگران کننده است که می طلبد با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مناسب مانع از افزایش این روند شد.

حسینی یکی از کارشناسان شبکه بهداشت سقز با برشمردن عوامل مخاطره گرایش به دخانیات از جمله: عوامل فردی، اجتماعی، خانوادگی، شبکه های مجازی و دوستان اعلام کرد: تقلید از والدین، اطرافیان و دوستان، دسترسی ساده به انواع دخانیات، نداشتن تفریحات و سرگرمی های متنوع و جذاب، رسیدن به آرامش مقطعی، حل و یا فرار از مشکلات روزمره، گسترش تبلیغات فریبنده در جذب مصرف دخانیات، احساس سرخوشی، نمایش اقتدار در جمع دوستان و جامعه و… باعث گرایش فرد به مواد دخانی می شود.

وی در مورد راهکارهای پیشگیری از گرایش به مواد دخانی گفت: آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی، کاهش تعارضات خانوادگی، افزایش انسجام، همدلی و احساس مسئولیت در خانواده، دقت در انتخاب دوستان، پاسخگویی معقول و منطقی به نیازهای فردی و روانی کودکان، اطلاع رسانی بیشتر و اقدامات فرهنگی- آموزشی در مورد مضرات و تبعات بهداشتی و اقتصادی- اجتماعی سیگار،  احساس مسئولیت اجتماعی و… برای کاهش مصرف مواد دخانی ضروری می باشد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

سایت خبری سقز رووداو | خبری | اجتماعی | کوردانه | اقتصادی | سیاسی | فرهنگی | گزارش | عناوین بین الملل