از نور مسجد تا روشنایی مدرسه، نقش پیشگامان فرهنگی و دینی در ساخت آینده شهرستان سقز

نویسنده: یادگار فرجی
در شهرستان همیشه سرافراز سقز، شور نیکوکاری و عشق به آبادانی، چون رودخانهای خروشان در رگهای جامعه جاری است. بازسازی و نوسازی مساجد در چند سال اخیر، جلوهای درخشان از این همت بلند مردمی است که دل در گرو آبادانی خانههای خدا دارند. اما در کنار این تلاشهای ستودنی، ندای نیاز دانشآموزان سقزی از پس دیوارهای مدارس فرسوده و کلاسهای فاقد امکانات، بلندتر و گوشخراشتر به گوش میرسد. این مدارس، که ستون فقرات آموزش و پرورش شهرستان هستند، نیازمند توجه ویژه و اقدامی عاجلاند. سوال اساسی این است: چگونه میتوانیم این جریان پربرکت نیکوکاری را، با محوریت نقش کلیدی پیشگامان فرهنگی و دینی، به سمت ساختن آیندهای روشنتر از طریق مدرسهسازی هدایت کنیم؟
ضرورت انتقال همت خیرین و واقفین برای مدرسهسازی
مساجد، کانونهای معنوی و پایگاههای هدایت دینی جامعه هستند و آبادانی آنها امری بس ستودنی و عبادت است. با این حال، واقعیتهای امروز شهرستان سقز، ضرورت توجه مضاعف به مقوله آموزش و پرورش را بیش از پیش نمایان میسازد. کمبود شدید فضاهای آموزشی استاندارد، فرسودگی مدارس موجود، و عدم کفایت بودجه دولتی برای رفع این نیاز مبرم، ایجاب میکند که نگاه خیرین و واقفین و همت والای مردمی، بخشی از مسیر خود را به سمت مدرسهسازی هدایت کند. سرمایهگذاری در آموزش، به معنای سرمایهگذاری بر روی نیروی انسانی، توسعه پایدار و آیندهسازی است. انتقال بخشی از این انرژی عظیم نیکوکارانه از اماکن مذهبی به مدرسهسازی، نه تنها از ارزش کار خیر نمیکاهد، بلکه دامنه تأثیرگذاری آن را گستردهتر کرده و ثوابی ماندگارتر را برای جامعه به ارمغان میآورد. چرا که هر کلاس درس، خود مسجدی است برای هدایت و روشنگری نسلهای آینده.
وقف، سرمایهای ماندگار برای بنای علم
وقف، سنت حسنه و باقیات صالحاتی است که اجر آن تا ابدالدهر ادامه دارد. در دنیای امروز، وقف در حوزه آموزش، جلوهای نوین و حیاتی یافته است. ساخت مدرسه، تجهیز کلاسهای درس، اهدای کتاب و وسایل کمک آموزشی، و حتی حمایت از دانشآموزان بیبضاعت، همگی مصادیق ارزشمندی از وقف در مسیر علم و دانش هستند. این سنت پسندیده، نه تنها گره از مشکلات مدارس و دانشآموزان باز میکند، بلکه فرهنگ وقف را در جامعه زنده نگه داشته و نسلهای آینده را نیز به ادامه این مسیر نیکو ترغیب مینماید
نقش محوری امامان جمعه، چراغ راه هدایت خیرین و واقفین
امامان جمعه، به عنوان عالمان دینی و رهبران معنوی جامعه، نقشی بیبدیل در هدایت افکار عمومی و تشویق به امور خیر دارند. در این راستا، برجستهسازی نقش امامان جماعت در خطبههای عبادی و سیاسی نماز جمعه، با استناد به آیات و روایات، به تبیین اهمیت فوقالعاده آموزش و پرورش و ثواب عظیم مدرسهسازی و وقف در این خوزە بپردازند. بیان اینکه “علم، نوری است که جهل را میزداید” و “تعلیم و تعلم، فریضهای بر دوش مسلمانان است، این امر را به عنوان یک وظیفه دینی و اجتماعی خطیر معرفی می کند امامان جمعە با معرفی چهرههای خیر و کسانی کە قصد وقف دارند و الگوهای موفق مدرسهسازی در خطبهها، و بیان مستقیم نیازهای مدارس شهرستان سقز، میتوانند مردم و به ویژه کسانی که پیشتر در امر مسجدسازی پیشگام بودهاند را به مشارکت در مدرسهسازی ترغیب کنند ، در همین راستا پیشنهاد راهاندازی یا تخصیص بخشی از وجوهات شرعی و کمکهای مردمی جمعآوری شده در مساجد به امر مدرسهسازی، میتواند گامی عملی و مؤثر باشد.
جامعه فرهنگیان، معماران فردای جامعه
معلمان و فرهنگیان، ستونهای اصلی نظام آموزشی و پیشتاز مبارزه با جهل و بیسوادی هستند. نقش افرینیشان در نهضت مدرسهسازی، فراتر از یک مشارکت ساده است انان از نزدیک با کمبودها و مشکلات مدارس در مناطق مختلف آشنا هستند و میتوانند با همکاری مدیران مدارس، لیستی دقیق از مدارس نیازمند تخریب، بازسازی، تجهیز و یا احداث فضاهای جدید را تهیه و در اختیار نهادهای متولی و خیرین قرار دهند وبا ترویج فرهنگ مدرسهسازی و وقف در حوزه اموزش در میان دانشآموزانوبا گنجاندن مباحث مربوط به اهمیت آموزش و نقش خیرین در پیشرفت علم، در برنامههای آموزشی و فوق برنامه، فرهنگ مدرسهسازی و وقف اموزشی قدردانی از این اقدام خیرخواهانه را در میان دانشآموزان نهادینه کنند و باهمکاری نمودن در جذب مشارکت ، فرهنگیان میتوانند با استفاده از ظرفیت انجمنهای اولیا و مربیان و ارتباطات خود با خانوادهها، در تشویق والدین به مشارکت در امر مدرسهسازی نقش ایفا کنند.
لزوم اولویت دادن به مدرسه محوری
مساجد و اماکن مذهبی، همواره کانون خیر و برکت بودهاند و بنای آنها عبادت است. اما امروز، ندای ساختن آینده از مدارس، فریادی است که نباید خاموش بماند. با هدایت هوشمندانه و همراهی دلسوزانه امامان جمعه و تعهد بیدریغ جامعه فرهنگیان، میتوان اطمینان حاصل کرد که همان شور و اشتیاقی که خانههای خدا را آباد کرد، این بار چراغ علم را در دورافتادهترین نقاط شهرستان روشن خواهد کرد.
این مدرسه محوری، نه تنها تلاشی برای حفظ و ارتقاء جایگاه آموزش در جامعه است، بلکه فرصتی است تا ارزشهای معنوی و فرهنگی که همواره در مساجد ترویج یافته، در محیطهای آموزشی نیز نهادینه شود. مدارس میتوانند به مراکزی برای تربیت نسلی آگاه، مسئولیتپذیر و پایبند به اصول اخلاقی و انسانی تبدیل شوند؛ نسلی که هم در علم و دانش پیشگام باشد و هم در عمل به ارزشهای دینی و اجتماعی.
– نویسنده در ویرایش و تدوین از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده نموده است.