به نظر کارشناسان، آغاز فعالیت فرودگاه سقز را باید نقطه عطفی در شرایط کنونی درنظر گرفت. امکان سرویس دهی حمل و نقل هوایی این فرودگاه به شهرستان های کوردستان و آذربایجان غربی از جمله بوکان، بانه، مریوان، دیواندره، سردشت، مهاباد، تکاب و شائین دژ (امکان پوشش هوایی حدود یک و نیم میلیون نفر)، نزدیکی به مرز اقلیم کوردستان و قابلیت بین المللی شدن این فرودگاه، موقعیت استراتژیک سقز بعنوان پل ارتباطی شمال غرب با جنوب غرب، دوری از مرکز استان و شهرهای دارای فرودگاه، ظرفیت های قابل اتکای طبیعی و معادن کلان حوزه فوق، تجاری و اقتصادی، وجود جاذبه های توریستی و بناهای تاریخی در سقز و شهرهای اطراف از جمله قلعه زیویه و غار کرفتو و تخت سلیمان، نقش فرودگاه در توسعه زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و تجاری در این مناطق در آینده ای نزدیک و… از جمله ضرورت ها و مزایای قابل توجیه برای توسعه و تجهیز این پروژه کلان می باشد.
خبرنگار سقزرووداو اخیرا به صورت میدانی مسائل، مشکلات و مطالبات مردمی را در خصوص پروازها و فرودگاه سقز مورد بررسی قرار داده و با برخی از مسافران و کارکنان دفتر هواپیمایی ماهان و فرودگاه مهرآباد صحبت هایی داشته، لذا در این رابطه مواردی را اعلام می دارد:
۱ـ ارتقای سطح خدمات شرکت های هواپیمایی و رضایتمندی مسافران:
توجه به نیازهای گوناگون مسافران، نظم و آراستگی ترمینال ها، دسترسی آسان به فرودگاه، کاهش زمان ایستایی، رفتار متفاوت و فرهنگ مدار پرسنل فرودگاهی و.. جهت اقناع و رضایت مسافر بسیار موثر می باشد.
اکثر مسافران فرودگاه سقز تاکنون از رفتار و رویکرد و پاسخگویی شرکت ماهان و شرکت فرودگاه ها و وضعیت فعلی راضی بوده که لازمست این روند با توسعه خدمات و پاسخگویی این تعامل را افزایش داد.
۲- توسعه شبکه پروازی:
از مهم ترین مواردی که مدیران فرودگاه ها و مسئولان می بایست در دستور کار قرار دهند توسعه شبکه پروازی، تنوع مقاصد پروازی و شرکت های هواپیمایی است، در مورد فرودگاه سقز توجه به چند مساله بسیار مهم است:
الف- مطالبه اکثریت مسافران و مردم افزایش تعداد پروازهای سقز – تهران به ۲ پرواز در هفته است، برای مثال یک پرواز در اوایل هفته و امکان داشتن فرصت زمانی برای کارهای اداری، تجاری و پزشکی و پرواز دیگر در روزهای چهارشنبه یا پنج شنبه جهت بازگشت.
این فرودگاه زمانی تاثیرگذاری دارد که حداقل ۲ پرواز در هفته را داشته باشد.
ب- با توجه به حضور تعداد زیادی از کاسبان، مهندسان و تاجران منطقه در مناطقی مانند کیش، قشم و عسلویه و…، مقاصد گردشگری این بنادر و سایر موارد مرتبط، راه اندازی یک پرواز سقز – کیش هم یکی دیگر از پیشنهادات کارشناسان می باشد.
ج- با توجه به محدودیت های فرودگاه سنندج، برنامه ریزی برای راه اندازی پرواز سقز- سلیمانیه در آینده با مشارکت بخش خصوصی برای توسعه روابط اقتصادی و گردشگری می تواند حائز اهمیت باشد.
۳- افزایش ظرفیت:
هواپیمای ATR که در فرودگاه سقز استفاده شود ظرفیت مسافری و باری آن محدود بوده و در آینده نمی تواند پاسخگوی گردشگری تجاری باشد و از نظر آب و هوایی هم محدودیت هایی دارد.
بهتر است زمینه استفاده از هواپیمای آرجی و یا فوکر ۱۰۰ فراهم شود که ظرفیت ۱۰۰ نفر مسافر را دارد و سرعت و سازگاری بهتری هم دارد.
۴- استراتژی تجهیز و توسعه:
تجهیز برج مراقبت و امکانات ضروری در شرایط ویژه برای فرودگاه سقز مورد اهتمام قرار گیرد.
الحاق سقز و فرودگاه آن به منطقه آزاد جهت تسهیلگری در امورات، ضروریست.
۵- استقرار سیستم اداری و تبلیغات:
فرودگاه سقز پروژه ای فراشهرستانی و کلان است جهت پیشبرد امورات و هماهنگی های لازم، جلب مشارکت و همراهی در شهرستان های اطراف نیازمند استقرار سیستم نمایندگی و اداری و اقناع و تبلیغات لازم است.
از سوی دیگر مبحث محوطه سازی و تهیه چشم انداز توسعه طرح و ایجاد کاربری های جانبی هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
- سقز رووداو
- کد خبر 18374
- بدون نظر
- پرینت